آیا تاکنون علاقهمند بودهاید یک تیزر تبلیغاتی بسازید؟ در هر حال محتوای ویدئویی به روشهای بسیار مختلفی از پستهای شبکههای اجتماعی و تبلیغات تا ایمیل و سایتهای بازاریابی قابل استفاده است. اما شاید با مسیر حرکت از «علاقهمندی به تولید تیزر تبلیغاتی» تا «نوشتن و تهیه تیزر تبلیغاتی» آشنا نباشید. در این مطلب اقدام به آموزش و ساخت تیزر تبلیغاتی و آن از صفر تا صد خواهیم کرد.چه بخواهید تیزرهای تبلیغاتی میلیون دلاری برای بزرگترین شرکتهای جهان بسازید و چه در سطحی پایینتر فعالیت کنید، در هر صورت نوع شرکت کارفرما، میزان بودجه یا دلیل نیاز به تهیه تیزر تبلیغاتی اهمیتی ندارد، چون هر تیزر تبلیغاتی از قالب یکسانی پیروی میکند که از مرحله اولیه یعنی ایده خام تا مرحله نهایی یعنی فیلمبرداری و پستولید را شامل میشود.
گام اول: شناسایی هدف ساخت تیزر تبلیغاتی
پیش از آن که پشت میز نشسته و متن تیزر خود را بنویسید، باید یک گام به عقب بازگردید و از خود بپرسید اساساً چرا میخواهید این تیزر را ساخته و به اشتراک بگذارید. تهیه و تولید تیزرهای تبلیغاتی اصولاً کاری با هزینه بالا است. از این رو داشتن تصویری روشن در مورد اهداف تهیه تیزر تبلیغاتی قبل از نوشتن اسکریپت آن کاملاً حائز اهمیت است.
برای نمونه ممکن است شما یک شرکت تازهکار باشید و بخواهید ویدئویی تولید کنید که برند و مأموریت شما را به بازدیدکنندگان وبسایتتان بهتر منتقل کند. و یا شاید یک خط محصول جدید دارید که به توضیح و توجیه بهتر خریداران نیاز دارد. یا این که ممکن است صرفاً یک جشنواره فروش به راه انداخته باشید و بخواهید با یک ویدئو افراد را به خرید تشویق کنید. به طور کلی دلایلی را که شرکتهای مختلف ممکن است نیاز به تهیه تیزر تبلیغاتی داشته باشد، میتوان به صورت زیر دستهبندی کرد:
آگاهی برند
افزایش فروش
جذب ترافیک
افزایش نرخ جذب مشتری
آموزش به مشتریان
نکتهای که باید توجه داشته باشید این است که اگر چند هدف مختلف در ذهن خود دارید، باید چند ویدئوی مختلف تهیه کنید، چون هر چه اهداف (یا ایدههای) بیشتری را بخواهید در یک ویدئو (به خصوص تیزرهای کوتاه) وارد کنید، موجب پیچیدهتر شدن متن تیزر و سردرگم ساختن مخاطب میشوید. زمانی که دلیل نیاز به تولید ویدئو را متوجه شدید، نوبت آن میرسد که به دنبال تصمیمهای مقتضی برای تولید آن تیزر تبلیغاتی باشید.
گام دوم: انتخاب جهتگیری تیزر تبلیغاتی
اکنون که با چرایی کار آشنا شدهاید، احتمالاً تعیین جهتگیری تیزر تبلیغاتی آسانتر خواهد بود. برای نمونه فرض کنید یک شرکت جدید هستید که میخواهید یک ویدئوی معرفی برای صفحه اصلی وبسایت خود بسازید، هدف این ویدئو این است که برند شما را به افرادی که باید در وبسایت ثبت نام کنند، معرفی کند. در این مورد احتمالاً باید ویدئویی بسازید که بیشتر دارای ماهیت معرفی یا توصیفی باشد. شاید حتی ترکیبی از چند جهتگیری را مفیدتر بدانید.
برای نمونه ممکن است یک شرکت نوپا باشید و رقبای قدرتمند زیادی داشته باشید. شاید یک ویدئوی به سبک «معرفی» (introductory) با زاویه «مسئله/راهحل» برای شما مناسب باشد. برای مثال روش قدیمی را به عنوان یک مشکل و روش جدید (یعنی شرکت شما را) به عنوان راهحل معرفی کند. برای این که ایدههایی در مورد انواع مختلف جهتگیریها داشته باشید، میتوانید فهرست زیر را مطالعه کنید:
معرفی (Introductory) – به مخاطبان خود بگویید که چه کسی هستید، مأموریت خود را توضیح دهید و مواردی از این دست.
توصیفی (Explanatory) – طرز کار چیزی (مانند یک محصول یا یک قابلیت خاص) را توصیف کنید.
مسئله/راهحل (Problem/solution) – روش قدیمی و روش جدید را نمایش دهید و بگویید که محصول شما از چه نظر یک راهحل محسوب میشود.
روایی (Narrative) – از اجزای داستانی (مانند پلات، تعارض، حل تعارض و غیره) برای معرفی یا توصیف ظرف چیزی استفاده کنید.
تشویق به عمل (Drive action) – مخاطبتان خود را به انجام دادن کاری (مانند خرید) تشویق کنید.
محصول-محور (Product-focused) – یک محصول یا قابلیت خاص را معرفی یا نمایش دهید.
تصدیق (Testimonial) – در این روش از مصاحبه، نقل قول، سخنرانی و یا ارتباطهای دیگر با مشتریان در خصوص یک موضوع یا محصول خاص استفاده میشود.
تأیید (Endorsement) – از یک چهره مشهور یا تأثیرگذار برای ابراز تأیید یا علاقهمندیاش به یک محصول استفاده میشود.
آگاهیبخش (Informative) – در مورد یک موضوع خاص به سبک آموزشی به مخاطب خود اطلاعرسانی میکنید.
سرگرمی (Informative) – با استفاده از داستان، شوخی و غیره مخاطب را مفرح ساخته و ایدهای در مورد محصول به او میدهید.
زمانی که هدف و جهتگیری تیزر تبلیغاتی را نهایی ساختید، اینک زمان آن رسیده است که رویکرد خود را با تعیین لحن ویدئو بیشتر تثبیت کنید.
تعرفه و قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی
هزینه و قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی بستگی به موارد متعددی دارد که همگی آنها در هر پروژه، ممکن است متغیر باشند. نوع تیزر تبلیغاتی و مراحل ساخت آن، جزو متغیرهایی است که تاثیر فراوانی در مشخص کردن نرخ تیزر تبلیغاتی دارد. هدف ساخت تیزر تبلیغاتی در مرحله پیش تولید تعیین خوهد شد. همانطور که اشاره کردیم، چنانچه مشتری بخواهید، ایده و سناریو تیزر تبلیغاتی توسط کارشناسان تیم منتا ارائه خواهد شد. یکی دیگر از پارامترهایی که در تعیین تعرفه ساخت تیزر تبلیغاتی موثر است، میزان پیچیدگی ایده و موضوع تیزر تبلیغاتی خواهد بود.
متغیرهای دیگر هم هستند که در مرحله تولید با آنها روبرو خواهیم شد که آنها هم در تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی بسیار موثر هستند. انتخاب لوکیشن و تجهیزاتی که برای اجرا نیاز داریم، مواردی هستند که بسته به هر پروژه ممکن است متفاوت باشند که قیمت تمام شده ساخت تیزر را دچار تغییر خواهند کرد. در صورتی که نوع تیزر تبلیغاتی شما موشن گرافیک باشد دستمزد طراح با توجه به جزئیات و کیفیت تیزر، متفاوت است.
مرحله سوم که در مسیر ساخت تیزر طی میشود، مرحله پس از تولید است. تدوین و صداگذاری جزو مهمترین کارهایی هستند که در این مرحله باید با دقت انجام گیرند. در نهایت، تیزر باید ارزیابی شده و ایرادات آن برطرف شود تا از هر نظر آماده پخش گردد.
کپی رایتینگ، نوعی نویسندگی تجاری است که با بهرهگیری از قدرت کلمات و نوشتن، مخاطب را متقاعد و دعوت به اقدام میکند.
به عبارتی کپی رایتینگ فرآیندی است که باعث افزایش آگاهی مخاطب شده و درنهایت با ایجاد تصویر ذهنی درست و منطبق با نیازهایش او را به اقدام کردن تشویق میکند.
کپی رایتینگ، هنر و دانش تولید محتوای تبلیغاتی برای کسبوکارهای مختلف است.
به واسطۀ بهکارگیری این مهارت قرار است به نیاز مخاطب تلنگری زده شود تا او را به حرکت وادارد.
قرار نیست قطاری از کلمات، که فاقد احساس و یا هیجانی برای ترغیب مخاطب هستند کنار هم چیده شود. باید اعتماد خواننده طوری جلب شود که تا رسیدن به مقصد، همسفر متن بماند.
کپی رایتر کیست ؟
کپی رایتر، فردی است که با بهرهگیری از مهارت نویسندگی و تلفیق آن با علم فروش و بازاریابی اقدام به نوشتن متون تبلیغاتی میکند.
این نوشتهها میتوانند در جاهای مختلفی مانند تبلیغات تلویزیونی، بروشور، بیلبورد، پوسترهای تبلیغاتی در مجلات و روزنامهها منتشر شوند.
یک کپی رایتر اینترنتی نیز میتواند به عنوان نویسنده در وبسایتها و شبکههای اجتماعی به ارائه بهتر محتوا و تبلیغات هر رسانه کمک کنید. همچین کپیرایترها میتوانند تاثیرگذاری کمپینهای تبلیغات اینترنتی را به شکل محسوسی افزایش بدهند
امروزه دو اصطلاح محتوا نویسی و کپی رایتینگ اغلب به جای هم استفاده میشوند. این به دلیل این واقعیت است که هر دو این موارد می توانند به یکدیگر ارتباط داشته باشند. از سوی دیگر، کپی رایتینگ های زیادی با محتوای آموزنده وجود دارد. اما به طور خلاصه، تمرکز اصلی کپی رایتینگ فروش یک محصول یا خدمات است. نوشتن محتوا برای ایجاد روابط با مشتری است.
اینکه کدام فرم متن برای شما مناسب است بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. اگر میخواهید مشتریانتان اقدامی انجام دهند، کپی رایتینگ توصیه میشود. اگر میخواهید با مشتریان خود روابط بلندمدت ایجاد کنید، نوشتن محتوا منطقیتر است.
همچنین هدف کپی رایتینگ یک جهته است. در مقابل، هدف از نوشتن محتوا میتواند متفاوت باشد مانند آموزش افراد، حل مشکلات، درگیر کردن آنها، الهام بخشیدن به آنها، گفتن داستان برند شما، افزایش ترافیک ارگانیک و... . ایجاد محتوا توسط استراتژی بازاریابی محتوای هدایت میشود تا بر مخاطبان شما تأثیر بگذارد. به طور کلی، کپی رایتینگ بر آخرین قسمت خریدار تمرکز میکند، در حالی که نوشتن محتوا کل قیف فروش را پوشش میدهد. نویسندگان محتوا به دانش کاملی از نوشتن محتوای سئو نیاز دارند، در حالی که کپی رایتینگ به این نیاز ندارد.
مهارتهای بازاریابی دیجیتال در سرتاسر جهان گسترش یافته و شغلها و فرصتهای جدیدی را به وجود آورده است. در قرن بیست و یکم آشنایی و تسلط بر روشهای بازاریابی دیجیتال یک امر ضروری است است و از آن به عنوان یکی از روشهای تبلیغ محصول و تجارت یک کسبوکار استفاده میشود. برای یادگیری بازاریابی دیجیتال روشهای بسیاری وجود دارد. یکی از این روشها مطالعه کتابهای معتبر و مفید در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.دیجیتال مارکتینگ دائماً در حال تغییر است و جلوتر ماندن از رقبا اغلب میتواند مشکل باشد. امروزه کتابهای زیادی در این حیطه وارد بازار میشوند و همین امر باعث میشود تا ندانیم کدام کتاب گزینه خوبی است. در اینجا چند مورد ازبهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ و همچنین بهروزترین کتابهای این بازار را برایتان معرفی کردهایم.
استراتژی بازاریابی دیجیتال: یک رویکرد یکپارچه برای بازاریابی آنلاین
نویسنده سایمون کینگز نورث
یکی از بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ که نویسنده Simon Kingsnorth نشان میدهد که چگونه میتوان بهترین استراتژی را برای یک شرکت با استفاده از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال، استراتژی کسبوکار و مدلهای بازاریابی ایجاد شده تدوین کرد. این موارد در کتاب تحت عنوان 7 P، نیروهای پنجگانه پورتر و ارزش طول عمر مشتری بیان شده اند. این کتاب راهنمای خوبی برای کسانی که مدت کمی در دنیای دیجیتال مارکتینگ تجربه دارند و یا علاقهمند به ورود به این عرصه هستند.
ویرایش دوم این کتاب راهنمای دیجیتال مارکتینگ پرفروش بوده است. از یک چارچوب گامبهگام استفاده میکند که برنامهریزی، ادغام و اندازهگیری هر پلتفرم و تکنیک دیجیتال را امکانپذیر میکند که به انتخاب، همسویی و مدیریت کانالهای دیجیتال کمک میکند.
موضوعات پوشش داده شده در این کتاب عبارتاند از:
سئو
شبکههای اجتماعی
بازاریابی محتوا
تجربه کاربری
وفاداری مشتری
اتوماسیون و شخصیسازی
اتوماسیون بازاریابی
پیامرسانی و ایمیل
ادغام آنلاین و آفلاین
هوش مصنوعی
حفاظت از دادهها
استراتژیهای حریم خصوصی
ازاریابی دیجیتال
نویسنده دیو چافی و فیونا الیس چادویک
نویسندگان این کتاب فعالیت بسیار بالایی در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشتهاند و از طریق این کتاب تجربیات خود را منتقل کردهاند. دیو چافی مشاور بازاریابی دیجیتال و یکی از بنیانگذاران Smart Insights، و فیونا الیس چادویک، مدرس ارشد بازاریابی در دانشکده تجارت و اقتصاد دانشگاه لافبورو است.در ویرایش هفتم این کتاب، راهنماییهایی در مورد اینکه چگونه شرکتها میتوانند بیشترین بهره را از شبکههای دیجیتال و فناوری برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود ببرند، ارائه شده است. کتاب بازاریابی دیجیتال، مطالعات موردی و همچنین مدلهایی را ارائه میدهند که میتوانند برای توسعه مهارتهای موردنیاز در محل کار مورداستفاده قرار گیرند. این کتاب بهترین چارچوبها و تکنیکهای عملی از جمله بازاریابی جستجو، بهینهسازی تبدیل و ارتباطات دیجیتال با استفاده از شبکههای اجتماعی را توصیه میکند.
اگر به دنبال کسب دانش درمورد اطلاعات، ابزارها و چارچوبهای مناسب هستید که برای بهبود کسبوکار و استراتژی بازاریابی شما کارایی داشته باشد، این کتاب را از دست ندهید.
هنر گویندگی و مهارتی که گوینده برای بیان موضوع و انتقال احساسات مختلف به مخاطب دارد، همه عواملی هستند که باعث می شوند ما از گوش کردن به یک پادکست صوتی لذت ببریم و یا درک بهتری از صحنه های یک برنامه مستند داشته باشیم. در ادامه درباره مفهوم نریشن و کاربردهای آن توضیح داده ایم. شاید شما هم مانند بسیاری دیگر به این هنر علاقه داشته و قصد داشته باشید به عنوان یک گوینده مشغول به کار شوید. با خواندن این مقاله اطلاعات زیادی درباره نریشن یا گویندگی کسب خواهید کرد. در اتنها می توانید درباره شروع حرفه گویندگی و یا یادگیری مهارت های لازم برای آن تصمیم بگیرید.
نریشن چیست و نریتور کیست؟
نریشن یک کلمه انگلیسی (Narration) است که در فارسی به متن خوانی و به طور کلی گویندگی ترجمه می شود. بنابراین نریتور (Narrator) یا گوینده فردیست که یک متن یا نوشته را نه تنها خوانده بلکه آن را به شیوه ای گویندگی می کند که تاثیر لازم را بر مخاطب بگذارد. به عبارتی دیگر این مهارت و نحوه گویندگی نریتور است که به برنامه های تصویری و شنیداری اعتبار می بخشد. تمامی گویندگان برای رسیدن به این هدف، آموزش های لازم را دریافت می کنند و با تمرین و کسب تجربه، در پروژه های مختلف نریشن شرکت می نمایند. اگر شما نیز فکر می کنید صدای مناسبی برای گویندگی دارید، می توانید مهارت های مختلف را در این حوزه فرا بگیرید.
همان طور که گفته شد، گویندگی مفهوم کلی تری است و شاخه ها و انواع مختلفی دارد. در هر کدام از این انواع، گوینده باید مهارت های خاصی را به کار ببرد. برای نمونه، نحوه گویندگی یک گزارشگر خبری تفاوت بسیاری با گویندگی یک مجری برنامه کودک دارد. در ادامه نگاهی به انواع گویندگی می اندازیم:
در یک نریشن تبلیغاتی این گوینده است که میتواند با صدای خود، محصول خاصی را معرفی کرده و توجه مخاطب را جلب نماید. اگر نریتور در یک تیزر تبلیغاتی به کار خود باور داشته باشد و با تعهد به کار خود و با تمام وجود; محصول و چرایی خرید آن را برای مخاطب شرح دهد، میتواند مشتریان را هیجان زده و تبدیل به مشتری بالفعل نماید.
مسئله مهمی که در تیزر تبلیغاتی وجود دارد این است که در سه ثانیه اولیه نظر مخاطب را جلب کند و او را به دیدن ادامه فیلم تحریک کند. ایجاد انگیزه مضاعف برای خرید یک محصول و یا سفارش خدمات، با انتخاب یک نریتور مناسب دو چندان میشود. گوینده تیزر میتواند با لحن خود مخاطب را به فکر فرو برد و سوالاتش پیرامون انتخاب و یا خرید محصول پاسخ دهد.
به عمل انتقال افکار و مفاهیم به مخاطب از طریق صحبت کردن با رعایت اصول خاصی گویندگی می گویند . تفاوت گویندگی با صحبت کردن در آشنایی و اعمال اصول خاص گویندگی است از این رو به منظور آشنایی هر چه بیشتر با مباحث و آموزش گویندگی به تکنیک ها و مراحل مختلف می پردازیم.
1. ابتدا در محلى آرام با آرامش بنشینید و عضلات خود را شُل کنید.
2. سپس نفس عمیق بکشید و در پایینترین پرده، حرف «آ» را به صورت پیوسته و کشیده ادا نمایید و تا جایی ادامه دهید که بازدم شما تمام شود.
3. دوباره نفس بگیرید و ریهها را تا جایى که میتوانید، از هوا پر کنید و بگویید «آ» تا زمانی که بازدم تمام بشود.
4. این تمرین را پنج دقیقه بدون توقف تکرار کنید.
برای شروع این تمرین عجله نکنید و از پایینترین حالت تمرین را شروع کنید. اگر حس میکنید حنجره شما خوب گرم شده است، حال حرف «آ» را در یک پرده بالاتر، اجرا کنید. به همین ترتیب این تمرین را در پردههای بالاتر ادامه دهید. باید با حوصله و دقت این تمرین را انجام دهید، زیرا پختگى و تربیت صدا به تمرین در پردههای پایین بستگی دارد. بعد از یک ربع تمرین که حنجره شما به خوبى گرم شد، حال میتوانید یک اجرای عالی داشتهباشید بدون اینکه آسیبى به حنجره شما برسد.