دیجیتال مارکتینگ

تمامی خدمات در فضایی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

تمامی خدمات در فضایی دیجیتال

درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ

اول باید بدانیم کارشناس دیجیتال مارکتینگ به چه معنی می باشد با به وجود امدن اینترنت و کسب وکارهای اینترنتی و انلاین خیلی ها رو اوردن به بازاریابی دیجیتال که همان بازاریابی سنتی است ولی در فضایی کامل متفاوت تمامی کسب و کارهای موفق در فروش انلاین د رکنار خود یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارند تا تمامی کار فروش و بازاریابی به عهده او می باشد. قبل از توضیح نحوه کسب درآمد از اینترنت، اجازه دهید صادق باشیم و به شما بگوییم که کسب درآمد آنلاین نیازمند تعهد، تلاش، پشتکار است. فرصت‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد، به لطف  دورکاری، یا  با تبدیل‌شدن به یک فریلنسر، می‌توانید این کار راحتی در خانه هم انجام دهید،  اما مطمئناً باید مهارت و توانایی داشته باشید، باید زمان خود را به این فعالیت‌ها اختصاص دهید و باید بفهمید که چه چیزی نیاز و اصول است. در برخی موارد، شغل شما می‌تواند یک کار تمام‌وقت باشد. قبل از ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ شرایط خود را به طور کامل بررسی کنید، سپس مهارت لازم را کسب کنید و در نهایت بسیار پرتلاش باشید.

یکی از وظایف اصلی کارشناس بازاریابی دیجیتال سنجش و اندازه گیری نرخ تبدیل (Convertion rate) می باشد.
یکی از امور اجتناب ناپذیر در دیجیتال مارکتینگ توسعه و مدیریت کمپین های مرتبط می باشد.
متخصص دیجیتال مارکتینگ باید روی شبکه های اجتماعی شرکت نظارت داشته باشد و استراتژی مناسبی جهت حضور در این فضا تعیین نماید.
کارشناس بازاریابی دیجیتال لازم است دائماً با دیگر شرکت ها و همکاران ارتباط برقرار نماید و از ظرفیت آن ها جهت ایجاد هم افزایی بیشتر بهره مند شود.
مدیریت برندینگ شرکت از دیگر وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.
دیگر وظیفه کارشناس دیجیتال مارکتینگ آشنایی با ترندهای روز دنیا در طراحی و تجربه کاربری وب سایت می باشد.
یک نیروی متخصص بازاریابی دیجیتال بایستی بر روی کلیه امور بازاریابی برنامه‌ریزی و کنترل بودجه داشته باشد.مانند بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها، درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ به میزان سابقه، نوع شغل ( کار در یک شرکت یا کار آزاد) و کشوری که در آن کار انجام می‌شود بستگی دارد. در آمد کاشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. نمی‌توان یک میزان درآمد ثابت و قطعی در نظر گرفت. به طور مثال یک تولید کننده محتوا بسته به مهارت کیفی کاری که ارائه خواهد داد، می‌تواند از ماهی ۵۰۰ هزارتومان تا ۳۰ میلیون تومان برای تولید محتوا درآمد داشته باشد.

مدیر تولید محتوا کیست؟

برای شرکت ها و کسب و کارها چیست. با درک هرچه بیشتر ارزش محتوا برای کسب و کارها و سایت ها، بسیاری از صاحبان تجارت ها تصمیم گرفته اند که بخشی با عنوان تولید محتوا در سازمان خود ایجاد کنند و افرادی را بدین منظور در شرکت خود استخدام کرده اند. اما هر قسمت یا بخشی در هر شرکتی نیازمند یک مدیر یا سرپرست می باشد و بخش تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست، و می بایست شخص زبده ای را به عنوان مدیر تولید محتوا به کار گیرند. اما وظایف یک مدیر تولید محتوا چیست؟ در این مطلب ما قصد داریم شما را با وظایف یک مدیر تولید محتوا آشنا کنیم.

هدف گذاری، اولین وظیفه یک مدیر تولید محتوا

 مدیر تولید محتوا می بایست با توجه به سیاست ها و اهداف مجموعه ای که در آن فعالیت می کند، در رابطه با تولید محتوا هدف گذاری انجام دهد. منظور از هدف گذاری این می باشد که مدیر تولید محتوا باید در مورد کلمات کلیدی، نوع و شخص تولید کننده محتوا تصمیم بگیرد و در نهایت دراختیار مجموعه قرار دهد

1. هدف گذاری

پیش از تعیین هر گونه استراتژی،مدیر تولید محتوا باید اهداف و سیاست‌های مجموعه‌ای که قرار است به رشد آن کمک کند را بشناسد. همچنین لازم است شناخت کاملی از رقبا و مشتریان یا مخاطبان هدف آن کسب و کار بدست آورد.

نه تنها مدیر تولید محتوا، بلکه در کل نیروهایی که در بخش دیجیتال مارکتینگ یک مجموعه فعالیت می‌کنند، لازم است مخاطبان هدف مجموعه را بشناسند و به صورت مداوم فعالیت رقبا را آنالیز کنند.

2. تحقیق و مطالعه

یکی از موارد مهمی که تعیین آن برعهده مدیر تولید محتواست، تشخیص نوع محتوایی است که برای مخاطبان یا مشتریان هدف مجموعه، جذاب و گیرا است.

مدیر تولید محتوا با بررسی مقالات متعدد در سایت‌ های رقیب و بررسی نظرات کاربران نسبت به سبک و شیوه نگارش محتوا، می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره بهترین سبک محتوایی که برای مخاطبان جذاب است، بدست آورد. همچنین می‌تواند جهت شناخت بهتر پرسونای مشتری، با او مصاحبه یا نظرسنجی کند.

3. برنامه ریزی و تعیین استراتژی

تعیین استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین وظایف یک مدیر محتوا می باشد. او باید در تعیین یک استراتژی هدفمند و موثر، موارد زیادی در نظر بگیرد و به نحوی استراتژی را بچیند که تمامی موارد در بر بگیرد.

در تعییناستراتژی تولید محتوا کانتنت منیجرباید اهداف سازمانی بلندمدت و کوتاه مدت مجموعه، استراتژی رقبا و … را در نظر بگیرد و همچنین طیف وسیعی از فرمت های تولید محتوا از جمله متن، تصویر، ویدیو، پادکست و غیره را در استراتژی خود جای دهد. مدیر تولید محتوا باید مسلط به زمینه فعالیت خود باشد، به گونه‌ ای که بتواند نقاط ضعف و قوت یک استراتژی تعیین شده را شناسایی کند.

4. نظارت بر تیم تولید محتوا

در سازمان‌های بزرگ، مدیرتولید محتوا نقش بسیار پررنگی در نظارت و هدایت تیم‌های تولید محتوا دارد.کانتنت منیجر یک مجموعه بزرگ باید بر وظایف تیم نویسندگان، ویراستاران، مدیران شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان سئو، طراحان گرافیک، سناریونویسان و … نظارت و کنترل داشته باشد. به گونه‌ای که وظایف آنها را در قالب یک تقویم محتوایی تعیین می‌کند، آنها را راهنمایی کرده و به کارشان بازخورد می‌دهد.

در سازمان‌های کوچک ممکن است شرح وظایف مدیر یا ادمین محتوا بدین صورت نباشد. سازمان‌های کوچک ممکن است تیم تولید محتوا نداشته باشند یا تعداد افراد تیم محتوا اندک باشد. در نتیجه شاید مدیر محتوای یک سازمان کوچک، بخش عمده‌ای از زمانش را صرف تولید محتوا و انتشار آن کند.

5. انتشار محتوا و تعامل با مخاطبان

مدیر محتوا به دلیل اینکه قصد نظارت بر دیدگاه مخاطبان وبسایت را دارد، مسئول انتشار محتوا نیز هست و این یکی از وظایف مهم ادمین تولید محتوا محسوب می‌شود. اما مهم تر از این موضوع، بحث نظارت بر محتواهای منتشر شده است.

یک مدیر محتوا باید به طور مداوم جویای نظرات و دیدگاه‌ های مخاطبان در انتهای مقالات یا هر صفحه دیگری باشد و سعی کند تا با کاربران تعامل داشته باشد و به نظرات آنها پاسخ دهد. ضمنا با بررسی نظرات کاربران، شما از نیازها و دغدغه‌ های آنها مطلع می‌شوید و می‌توانید محتوای جذاب تر و کاربر پسندتری تولید کنید.

یکی دیگر از وظایف مدیر محتوا استفاده از راه‌های ارتباطی موثر به منظور جذب مخاطبان است. مدیر محتوا باید به دنبال راه‌ های جهت برقراری ارتباط مداوم با مخاطب باشد و یکی از بهترین راه‌ها، ارتباط از طریق ایمیل است.

شما می‌توانید با ارسال ایمیل درباره آخرین اخبار یا محتواهای منتشر شده در وبسایت، آخرین تخفیفات، حراج‌ها و … مخاطب را همواره در تعامل با سایت خود نگه دارید. این تعامل بدون شک منجر به افزایش تعداد مشتریان بالقوه خواهد شد.

6. ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی در واقع مجموعه‌ای از فعالیت‌های چندجانبه و سازماندهی‌شده است که جهت دستیابی به هدفی خاص، پیامی یکسان و آشکار را به دست مخاطبان هدف مجموعه می‌رساند. مهم‌ترین اهداف این کمپین، افزایش شناخت و آگاهی از برند و افزایش فروش می‌باشد.

مدیر محتوا با مشورت با تیم بازاریابی محتوا و تبلیغات مجموعه، سعی می‌کند تا کمپین‌ های تبلیغاتی موثری ایجاد کرده و از طریق این کمپین‌ها علاوه بر افزایش فروش، برندسازی نیز انجام دهد.

مهارت های کلیدی مدیر تولید محتوا کدام هستند؟

مدیر محتوا باید مهارت‌هایی را بداند که بسته به اندازه و نیاز کسب‌وکار، از هر کدام آن‌ها در جای مناسب استفاده کند. جامعیت‌داشتن در این مهارت‌ها مهم‌تر از متخصص‌بودن در هر کدام آن‌هاست. یعنی مدیری که از هر مهارت ۴۰درصد بداند، بهتر از مدیری است که در دو تا ۱۰۰درصد باشد و در بقیه ۱۰!

مدیر تولید محتوا نمی‌تواند یک شخص تازه‌کار باشد و معمولاً از بین افرادی که در موقعیت‌های شغلی مربوط به بازاریابی، ارتباطات و مدیریت پروژه تجربه کسب کرده‌اند انتخاب می‌شود. حتی ممکن است یک کارشناس تولید محتوا بعد از مدتی کار، آن‌قدر مهارت و توانایی از خودش نشان دهد تا مستحق ارتقا به این جایگاه شغلی باشد. بنابراین نمی‌توان مرزبندی خیلی مشخصی در این‌باره قائل شد و مهارت‌های فرد باید سنجیده شود.

قبل از رفتن به سراغ مهارت‌های کلیدی او، بهتر است این جمله را از مت براون، تهیه‌کنندهٔ ارشد پادکست در Hubspot به یادگار داشته باشیم: «همدلی با مخاطبان خود و گفتن داستانی که ارزش گوش دادن دارد، همیشه بزرگترین مهارتی است که مدیر محتوا باید داشته باشد.»

پژوهش و روحیهٔ جستجوگری

صنعت محتوا روز به روز در حال تغییر است و به‌روزبودن، برای یک مدیر امری ضروری است. او باید بتواند با کسب این روحیه، دانش و مهارت‌های تخصصی خود را ارتقا دهد و برای مدیریت بهتر آماده شود. همچنین او باید از شخصیت محتوایی رقبای کسب‌وکار مطلع باشد تا بتواند برنامه‌ریزی و ایده‌یابی بهتری در جریان مدیریت محتوا انجام دهد. این مهم بدون جستجوگری میسر نیست.

آشنایی با SEO

موفق‌شدن در مسیر بازاریابی محتوایی، مطمئناً از پل موتورهای جستجو می‌گذرد. یکی از چیزهایی که مدیر تیم تولید محتوا باید با آن آشنا باشد، سئوی محتوایی است. آشنایی با اصول رتبه‌بندی مطالب در موتورهای جستجو و فهم زبان آن‌ها، او را در مدیریت موفق‌تر محتوای کسب‌وکار کمک می‌کند.

مهارت نوشتن

شاید این را انتظار زیادی از یک مدیر بازاریابی محتوا بدانید؛ اما نوشتن جزء پایه‌ای‌ترین مهارت‌های اوست. او باید با دنیای نویسندگی آشنا باشد تا بتواند کیفیت محتواهای تولیدشده را بادقت بررسی کند. حتی چنین شخصی گاهی وظیفهٔ نوشتن سرمقاله‌های سایت و بعضی محتواهای دیگر را بر عهده دارد. بنابراین تصور نکنید که او قرار نیست هیچ‌گاه دست به قلم شود و به سمت نوشتن برود!

مهارت ویراستاری یا ویرایش محتوا

یک مدیر بازاریابی محتوا باید درکی از ویراستاری داشته باشد تا بتواند محتواهای تولیدشده را از این نظر بررسی کند و در صورت نیاز به اصلاح، آن‌ها را به نویسنده ارجاع دهد.

برنامه ریزی و مدیریت گروهی

انسجام یک تیم محتوایی، به میزان عملیاتی‌شدن این مهارت در مدیر محتوا وابسته است. اوست که باید مسیر تولید محتوا را برای اعضای تیم مشخص کند و کار آن‌ها را با یک برنامه‌ریزی دقیق و منعطف، به یک خروجی مطلوب برساند. او باید ارتباط کاری اعضا را مانند چرخ‌دنده‌های یک سیستم با هم جفت‌وجور کند تا هر فرد به هدف رشد فردی خود و سازمان نزدیک شود.

مهارت های ارتباطی و ارتباط سازی

او به دلیل جایگاه شغلی و مسئولیت‌های زیادی که دارد، معمولاً باید به طور مداوم با بخش‌هایی مثل تیم فنی، فروش و رهبری کسب‌وکار در ارتباط باشد. به همین دلیل او باید مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردار باشد تا بتواند تیم محتوا را در مسیر درستی، به نسبت مسیر اصلی کسب‌وکار حرکت دهد.هوش هیجانی بالا و مهارت رهبری

کار کردن با تیم محتوایی که شامل انسان‌هایی با تخصص‌های مختلف‌اند، به انعطاف‌پذیری و توان بالا در سازگاری نیاز دارد. مهربان بودن، انگیزه‌بخش بودن، منظم بودن و کار را به دیگران تفویض کردن همه و همه می‌تواند در این مهارت قرار بگیرد.

تفکر خلاق

ایده‌پردازی و پیشرفت و تمایز با رقبا، هیچ‌کدام از مفهوم خلاقیت جدا نیستند. یک مدیر باید ذهن ورزیده‌ای برای کشف چیزهای نو داشته باشد و بتواند خارج از چارچوب‌های خودساخته فکر کند تا پردهٔ تکرار را از جلوی چشم مخاطب کنار بزند و او را با برندی متفاوت و خوش‌بیان روبه‌رو کند.

گرچه جایگاه شغلی مدیر محتوا به فهرست بلندی از مهارت‌ها نیاز دارد و وظایف متعددی را به دوش می‌کشد؛ اما این نباید شما را ناامید کند. با داشتن شم نسبی در تمام مهارت‌های ذکرشده و توان و انگیزه یادگیری، می‌توان به سراغ این جایگاه شغلی رفت و در طول کار، مسیر پیشرفت را طی کرد

ساخت تیزر تبلیغاتی مخاطب پسند

تیزر نوعی تبلیغات ویدئویی است که توسط تیم­ های تولید محتوا به سفارش شرکت ­های تجاری تولید می­شود و از آن برای معرفی کالاها و خدمات شرکت به مشتریان هدف استفاده می­کنند. از تیزر در صنعت سینما هم برای معرفی کردن فیلم­ ها قبل از اکرانشان در سالن­ های سینما برای مخاطبان استفاده می­شود.ساخت تیزر تبلیغاتی تاثیرگذار نیازمند تسلط به تعریف تیزر تبلیغاتی است. تیزر تبلیغاتی در واقع نوعی آگهی صوتی تصویری کوتاه در قالب عکس یا ویدئو است. هدف تیزر تبلیغاتی معرفی و تبلیغ محصول یا خدمات معین می باشد.

ویدئو مارکتینگ ها برای جلب نظر مشتری باید کوتاه، پرمحتوا و جذاب باشند. در واقع هدف ساخت تیزر تبلیغاتی، ارائه اطلاعاتی مفید و جذاب در مورد کارایی محصول مدنظر می باشد. این تیزر ها با توجه به گروه هدف و محل بارگذاری در انواع مختلف تولید می شوند.توضیح دادیم که ساخت تیزرهای تبلیغاتی جذاب تا چه حد در جذب مخاطب تاثیرگذار است اما مسلما منظور ما، هر نوع تیزر تبلیغاتی نیست. تجربه ثابت کرده است که اگر تیزر تبلیغاتی از فاکتورهای جذابیت و مخاطب پسند بودن بی‌بهره باشد، تاثیرات منفی جبران ناپذیری روی جایگاه یک برند خواهد داشت. اگر ویژگی‌های یک ویدیو تبلیغاتی جذاب را رعایت نکنید، هیچ ترفندی در  ساخت تیزر تبلیغاتی مخاطب پسند به شما کمک نخواهد کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های تیزر تبلیغاتی جذاب عبارتند از:

استفاده از ایده تیزر تبلیغاتی خلاقانه و چالش برانگیز

به کارگیری جذابیت‌های ظاهری و بصری

توجه ویژه به سلیقه و نیاز مخاطب

موفق بودن در انتقال پیام

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه ای

پروسه ساخت تیزر تبلیغاتی علیرغم تایم کوتاه تیزر، زمان بر است. تیزرهای بی کیفیت و معمولی تاثیر چندانی در دیده شدن و رونق کسب و کارها نخواهند داشت؛ بنابراین برای ساخت یک تیزر حرفه ای باید مطابق اصول طراحی و ساخت تیزر اقدام نمود. فرآیند تهیه تیزر به سه مرحله پیش تولید، تولید و پس از تولید تقسیم بندی می‌شود.

· ایده پردازی

ساخت تیزر تبلیغاتی بدون تعیین هدف، نتیجه ی مطلوب نخواهد داشت؛ بنابراین باید هدف و نیت از ساخت تیزر پیش از اقدامات اولیه، مشخص شود. پس از تعیین هدف از تولید تیزر، نوبت طراحی ایده خلاقانه است. تمام اقدامات تیزر حول محور ایده اولیه صورت می‌گیرد؛ بنابراین ایده مطلوب باید خلاقانه، مرتبط و قابل اجرا باشد.

عکاسی و فیلم برداری

با توجه به تنوع روش ساخت تیزرهای تبلیغاتی، مانند تیزر رئال، تیزر انیمیشن و تیزر موشن گرافیک، مرحله تولید آغاز می‌شود. عکاسی و فیلم برداری حرفه ای در ساخت تیزرهای پرطرفدار رئال بسیار حائز اهمیت است. نورپردازی صحیح، فیلمبرداری از زاویه مناسب، استفاده از دوربین باکیفیت و تسلط به فنون فیلمبرداری بسیار حائز اهمیت است.

· تدوین و صداگذاری

و در آخر زمان تدوین و پردازش نهایی تیزر فرا می‌رسد. صدا گذاری، تصحیح رنگ، ادیت و تدوین در مرحله پس از تولید انجام می‌شوند. ادیت حرفه ای و مطابق با هدف، در کسب نتیجه مطلوب نقش اساسی دارد.

اجرای تمام فعالیت های مذکور نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه تهیه تیزر می باشد. شرکت حیطه نما گستر با مجموعه فعال و توانمند تمام انتظارات مشتری از یک تیزر حرفه ای را برآورده می کند.

ویژگی های ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه ای

در بازار پرهیاهو و رقابتی موجود، نباید به یک تیزر ابتدایی و معمولی بسنده کرد. رشد و ترقی کسب و کارهای مختلفی در گرو انتخاب هوشمندانه و ساخت تیزر تبلیغاتی و ارائه صحیح آن است. سازندگان تیزرهای تبلیغاتی با کیفیت، با رعایت قوانین تهیه و تولید محصولی جذاب ارائه خواهند نمود. فاکتورهای قابل بررسی یک تیزر حرفه ای شامل موارد ذیل می باشند:

· تناسب ایده با هدف تهیه تیزر

· ایده خلاقانه و نوین

· اجرای ایده با تمام نکات و جزئیات

· استفاده از جلوه های بصری مناسب

· ادیت و تدوین حرفه ای

· بازی با رنگها

· تایم مناسب و تاثیرگذار

· صداگذاری جذاب و مرتبط

· ایجاد حس کنجکاوی در بیننده

· انتقال هدف به طور نامحسوس

· دارای قابلیت هضم و درک

· تأثیر گذاری سمعی و بصری بالا

· متناسب با فضای حاکم بر رسانه ی پخش

· رعایت قوانین تهیه و تولید محتوا تصویری

نکات طلایی در ساخت تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی مطلوب نیازمند ذهنی خلاق، نگاهی هوشمندانه و تیمی ساختار شکن می باشد. تولید تیزر متفاوت نیازمند دیدگاهی متفاوت و ساختار شکن است. برانگیختن احساسات مخاطب در رسیدن به هدف تیزر بسیار مؤثر است. در واقع خنداندن، به فکر فرو بردن و گریاندن بیننده سبب تثبیت اثر تیزر در ذهن بیننده می‌شود.

در ساخت تیزر تبلیغاتی موفق، باید نگاهی ویژه به فضای پخش محصول داشت؛ به عبارت دیگر، ویژگی های تیزر مخصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با تیزر فضای رسمی تلویزیون متفاوت است. باید توجه نمود مخاطبان شبکه های اجتماعی سخت پسند تر از مخاطبان رسانه ملی هستند. برای جذب مخاطب، نیازی به صداگذاری های عجیب غریب و افکت های مصنوعی نیست. در واقع یک ایده مرموز و آرام بهتر از یک تبلیغ پر سر و صدا روی بیننده تأثیر می‌گذارد.

احترام به شعور و آگاهی بیننده از نکات حائز اهمیت در تولید محتوا تبلیغاتی است. تلقین حس اهمیت و ارزشمندی در بیننده سبب جذب فوق العاده مخاطب می‌گردد. در واقع در تولید تیزر باید سلیقه و نیاز مخاطب نسبت به سلیقه و نظر کارفرما در اولویت قرار گیرد.

اهمیت عکاسی و فیلم برداری در تولید محتوای تبلیغاتی

فضای رقابتی گسترده میان فعالان حوزه های مختلف، سبب توجه ویژه به تبلیغات و تولید محتوای جذاب برای مخاطبان شده است. ساخت تیزر تبلیغاتی و تولید محتوای جذاب برای جذب مشتری، مخاطب و فالوور بدون فیلمبرداری حرفه ای امکان پذیر نیست. اجرای ایده های ناب علاوه بر تجهیزات فیلمبرداری نوین نیازمند توانایی و تخصص فیلمبردار می باشد.

اهمیت اجرای ترفندهای مختلف به وسیله هلی شات، دوربین عکاسی و فیلمبرداری در تولید محتوای جذاب کاملا هویداست. انتخاب زاویه فیلمبرداری و عکسبرداری متفاوت و متناسب با سوژه در تولید تیزر نوین مؤثر می باشد. با سپردن امور فیلمبرداری و عکسبرداری تولید تیزر و محتوای جذاب به شرکت، درخشش کسب و کار خویش را ضمانت کنید.

اهمیت تیزر تبلیغاتی در مدیریت اینستاگرام

استفاده گسترده اغلب افراد جامعه از فضای مجازی و مدیریت اینستاگرام، زمینه ساخت تیزر تبلیغاتی و محتوای تصویری برای این محیط را فراهم نموده است. جذب مخاطب و فالوور در فضای مجازی نیازمند طراحی و تولید ایده های جذاب تولید محتوا می باشد. تأثیر تولید تیزرهای تبلیغاتی و تولید محتوای صوتی تصویری در صفحات مجازی بر همگان آشکار است.

انتشار تصاویر و تیزرهای بامعنی در کانال ها و صفحات شبکه های مجازی، برای مدیران کانالها و به ویژه مدیریت اینستاگرام بسیار حائز اهمیت است. افزایش محتوای با کیفیت و جذاب در فضای مجازی، ادمین ها را در ایجاد خلاقیت و تولید محتوای ناب ترغیب کرده است. بکارگیری شیوه های قدیمی نشر محتوا در اینستاگرام و تلگرام برای مخاطبان جذابیت چندانی ندارد. از این رو تولید تیزرهای کوتاه و پر مفهوم، ویدئو های باکیفیت و تصاویر ناب در افزایش مخاطب بسیار موثر است.

تمرینات عملی فن بیان

اگر بخواهیم جملات کلیشه‌ای پشت سر هم بلغور کنیم باید بگوییم انسان موجودی اجتماعی است و نیاز دارد از طریق کلام به برقراری ارتباط با هم نوعان خود بپردازد پس به مهارت صحبت کردن و آموزش فن بیان محتاج است.

احتمالا همه ما از این خزعبلات در جاهای مختلف دیده یا شنیده‌ایم، اما داستان جای دیگری است!

آموزش فن بیان برای همه مفید است چون همه دنبال این هستند که سهم بیشتری بگیرند.

بچه‌ای میخواهد پدر و مادرش را راضی کند تا اسباب بازی که دوست دارد را بخرد.

دانشجوی بینوایی از دختری خوشش می آید و در خیالش میخواهد با او ازدواج کند ولی گرگ های دانشگاه نمیگذارند.

مادری میخواهد بچه اش را راضی کند که کمی زودتر بخوابد.

کارمندی باید رئیسش را قانع کند که حقوقش را کمی بیشتر اضافه کند.

کارآفرینی باید سرمایه گذار را مجاب کند، که کمی بیشتر پول به او بدهد و درصد کمتری از سهام را طلب کند.

اینکه ما کجای زندگی هستیم و با خودمان چند چندیم شاید زیاد مهم نباشد.ما به آموزش فن بیان رایگان نیاز داریم ما نیاز داریم که یاد بگیریم درست حقمان را بگیریم و این حق همه ما است.

تمرینات عملی فن بیان به ما کمک میکند که هر ورز کمی بهتر از روز قبل با دنیای خشن مقابله کنیم و بتوانیم از خود و اطرافیانمان مواظبت کنیم.

آموزش فن بیان برای کودکان هم واجب است، حتی آن ها هم برای اینکه در مهدکودک و مدرسه یا در جمع دوستانشان بتوانند محبوب باشند، توجه ها را جذب کنند و احساس شادی کنند نیاز دارند که بتوانند از کلمات جذاب و با لحنی قوی صحبت نمایند و این حق همه افراد و کودکان است.

صفر تا صد فن بیان همین است، گرفتن حق، دفاع از حق، تاثیرگذاری بر دیگران و جلب کردن نظر دیگران به ایده هایی که درون مغز ما شکل میگیرند. این هدف هدف واقعی است و ما باید با تمرین سعی کنیم به آن برسیم تا طع شیرین زندگی را بتوانیم بچشیم!

ممکن است شما سرچ کنید آموزش فن بیان pdf یا آموزش فن بیان رایگان صوتی یا حتی جملات تمرینی فن بیان PDF، مهم نیست! فقط کافی است 5 تمرین این مقاله را دنبال کنید تا از نتیجه شگفت زده شوید!

آموزش فن بیان پیش نیاز دارد!

خیلی از اوقات تمرینات عملی فن بیان  نیاز به چد پیشنیاز دارد. مثلا اگر موقعی که اتفاق بدی برایتان می‌افتد، اوضاع طبق خواست شما پیش نمیرود و حالا به هر دلیلی شما عصبی یا خشمگین هستید، نمیتواند حرف خود را به درستی به کرسی بنشانید یا الکی صدای خود را بالا میبرید نیاز است که ابتدا این دو آموزش را ببینید:

  1. آموزش هوش هیجانی: زمانی که شما بتوانید در مواقع مختلف هیجان خود را کنترل کنید، معمولا بهتر و راحت‌تر میتوانید صحبت کنید و با کلامتان افراد را تحت تاثیر قرار داده و دیگران را متقاعد کنید که مطابق میل شما رفتار کنند.
  2. آموزش کنترل خشم: زمانی که ما خشمگین میشویم معمولا صدایمان میلرزد، تن صدایمان بالا میرود و نمیتوانیم به درستی از کلمات برای متقاعد سازی استفاده کنیم.

همچنین ممکن است شما احساس ارزشمندی نکنید که حالا بخواهید نظر خود را در جمع مطرح کنید و با خود فکر کنید که اگر من چیزی بگویم حتما دیگران من را مسخره میکنند و به من میخندند، در این جا باید به شما بگویم که آموزش فن بیان برای شما ضروری و واجب است ولی از آن ضروری‌تر دو آموزش زیر است:

  1. آموزش افزایش عزت نفس: عزت نفس ریشه و اساس احساس ارزشمندی هر انسانی است. بدون داشتن عزت نفس بالا هیچ تکنیک آموزش فن بیانی نمیتواند کاری کند که شما بدون خود خوری و احساس بد در جمع صحبت کنید و حقتان را با صدای بلند فریاد بزنید و آن را بگیرید!
  2. آموزش افزایش اعتماد به نفس: گاهی اوقات ما تمام تکنیک‌ها و روش‌های بهبود فن بیان را بلد هستیم و مدام آن‌ها تمرین میکنیم ولی به دلیل اینکه به خودمان باور نداریم و خودمان را دست کم میگیریم، در جمع صحبت نمیکنیم، اگر از کسی خوشمان آمد نمیگوییم و حق افراد پر مدعا را کف دستشان نمیگذاریم.

تمرینات عملی فن بیان

شما می‌توانید در یک لحظه بی‌درنگ و فوری صحبت کنید، حال آن که مهارت بیان نیازمند تمرین و تکرار است. در این مقاله با همراه ما باشید تا تمریناتی که برای این مهارت نیاز است را بازگو کنیم.

گام‌های تمرینات عملی فن بیان عبارتند از:

  1. گام اول : واضح صحبت کنید.
  2. گام دوم : بلند صحبت کنید.
  3. گام سوم : حذف و اضافه کردن کلمات.
  4. گام چهارم : ریتم گفتار
  5. گام پنجم : لحن در گفتار
  6. گام ششم : زبان بدن
  7. گام هفتم : داستان سرایی

تمرین نهایی بهبود فن بیان!

این تمرین، تمرینی است که برای بهتر شدن هر فردی در هر موضوع و کاری نتایج شگفت انگیز دارد. لطفاً قبل از اینکه ادامه متن را بخوانید یک لحظه چشمان خود را ببندید و بگویید دقیقآً این چه تمرینی میتواند باشد؟

بله درست است! تقلید جواب بهبود و پیشرفت در هر زمینه‌ای است. هر کاری که میخواهید در آن بهترین باشید کافی است در ابتدا ادای بهترین‌ها را در بیاورید و از آن‌ها تقلید کنید.

برای این که بهترین افراد را در فن بیان بشناسید کافی است:

  • سخنرنی‌های Ted را ببینید و گوش بدهید.
  • بهترین فردی که از خوانواده و دوستان خود فکر میکنید فن بیان بالایی دارد را پای صحبت‌هایش بنشینید.
  • داخل یوتیوپ سخنرانی‌های افرادی مثل استیو جابز، برایان تریسی، آنتونی رابینز و … را گوش دهید.
  • فیلم‌های برتر سینمایی که بازیگر در حال قانع کردن دیگر بازیگران هست را ببینید.
  • و… .

بعد یک دفترچه بر دارید و برای خودتان بنویسید:

  1. از این کلمات و جملات استفاده کرد.
  2. چند در صد از صحبت را او حرف میزد؟
  3. جملاتش بیشتر خبری یا سوالی بود؟
  4. در حین بروز احساسات مختلف حالات بدنی (بادی لنگویج یا زبان بدن ) و حرکات دست‌ها به چه صورت بود؟
  5. بیشتر چه لباس‌هایی می‌پوشیدند؟
  6. نگاهشان در طول صحبت چه طور بود و … .

اصطلاحات گویندگی

در این قسمت برخی از اصطلاحات مربوط به گویندگی را شرح خواهیم داد، اصطلاحاتی که دانستنش برای هر هنرجوی گویندگی ضروری و برای مخاطبان این حرفه جالب خواهد بود و از طرفی موجب می‌شود راحت‌تر بتوانند متخصصان این عرصه را از غیرحرفه‌ای ها تشخیص و با دید بازتری سفارش گویندگی و سفارش نریشن بدهند.

اینجا با چند مورد ازاصطلاحات گویندگی آشنا میشویم

سینک کردن
اصطلاح سینک، اشاره به این موضوع دارد که دیالوگ با لب و دهان بازیگر مطابقت داشته باشد، به گونه‌ای که بیننده باور کند آن دیالوگ خود بازیگر گفته است.
برای رساندن مخاطب به این حد از باورپذیری می‌بایست مراحلی طی شود که اولین مرحله مرتبط با مترجم است.

مترجم ابتدا فیلم را ترجمه کرده و تمام تلاشش را می‌کند تا از جملاتی استفاده کند که خیلی بلندتر یا خیلی کوتاه‌تر از زبان اصلی فیلم نباشد و بعد مدیر دوبلاژ، ترجمه را بازبینی و بازنویسی می‌کند به این معنی که حرکات صورت و لب بازیگر را مطابقت می‌دهد تا هر جا لازم بود اصطلاحات را تغییر دهد تا کاملاً سینک شود و درنهایت صدابازیگر (دوبلور) سعی می‌کند هم‌زمان با حرکات لب و صورت بازیگر جملات را بیان می‌کند.

رو لب گفتن
رو لب گفتن یعنی، شروع و پایان حرکات دهان بازیگر با گوینده هم‌زمان باشد، به عبارت دیگر هنگامی‌که دهان بازیگر باز شد بلافاصله گوینده، گویندگی را آغاز و زمانی‌که دهانش بسته شد گوینده هم صحبتش را متوقف می کند. رو لب گفتن معنای یکسانی با سینک گفتن دارد.

زیاد آوردن/ کم آوردن
زمانی‌که بازیگر دیالوگش را تمام کرده و دهانش از حرکت بازایستاد، اما گوینده هنوز جملات خود را به اتمام نرسانده است در این مواقع می‌گویند زیاد آوردن دیالوگ و برعکس زمانی‌که گوینده جملاتش را تمام کرده اما دهان بازیگر همچنان درحال‌حرکت است به این شرایط می‌گویند کم آوردن دیالوگ.

پر کردن نقش
زمانی‌که صدای گوینده با شخصیت کاراکتر مطابقت نداشته باشد، گوینده سعی می کند با تغییر حجم صدا یا تغییر لحن و بیان، صدای خود را به نقش نزدیک تر کند. برای مثال گوینده‌ای با صدای مثبت سعی می‌کند به‌جای نقش منفی گویندگی کند و یا گوینده‌ای جوان به‌جای بازیگری مسن.

سین و شین زدن
گاهی پیش می‌آید که سین و شین گوینده می‌زند به این معنی که هنگام ادای حرف (س) و (ش) در جملاتشان صدای سوت مانندی به گوش می‌رسد و یا حرف ش را مانند کودکان، نوک زبانی ادا می‌کنند.

مالاندن حروف
زمانی‌که در جملات برخی حروف یا کلمات به‌خوبی شنیده نشود به‌اصطلاح می‌گویند حرف مالیده شد یا به‌عبارتی به‌طور واضح بیان‌نشده است.سنگین گفتن و تند گفتن
سنگین گفتن به این معناست که دوبلور، دیالوگ را کندتر و با ریتم آرام تر بیان کند و برعکس تند گفتن اشاره به این دارد که گوینده، سرعت و ریتم بیانش را بالاتر ببرد.

رُل گو
به گویندگانی که در رزومه‌ی کاری خود، تجربه گویندگی بجای نقش اصلی فیلم‌ها دارند و از مهارت بالایی در این زمینه برخوردارند.

رُل اول
گوینده‌ای که به‌جای ستاره فیلم یا نقش اول فیلم، گویندگی می‌کند.
گویندگی رُل اول، معمولاً برعهده‌ی دوبلورهای بسیار ماهر و باتجربه گذاشته می‌شود و کیفیت نهایی پروژه تا حد زیادی به میزان تبحر و هنرنمایی دوبلور نقش اول بستگی دارد.

رُل دوم
به گویندگان مکمل که به‌جای نقش دوم و سوم فیلم‌ها گویندگی می‌کنند می‌گویند.
گویندگان رُل دوم نیز مانند گویندگان رُل اول، از مهارت و توانایی بالایی در زمینه گویندگی برخوردارند و برای رسیدن به این درجه، تجربه و استعداد بالایی لازم است.

مردی گو /زنی گو
در یک فیلم نقش‌های کوتاه بسیاری وجود دارد که در حد یک یا دو دیالوگ دارند و نقش اصلی فیلم محسوب نمی‌شوند، به اینگونه نقش ها در اصطلاح عموم می گویند سیاهی لشکر. به گویندگانی که به‌جای این نقش‌های گذرا گویندگی می‌کنند مردی گو و زنی گو می‌گوید.

همهمه کردند (جمعیت گفتن)
در بعضی از سکانس های فیلم، عده زیادی از افراد هم‌زمان صحبت می‌کنند مانند صدای مردم در بازار، استادیوم، خیابان، اتوبوس، بانک و…
در سکانس های همهمه، دیالوگ افراد گاهی واضح و گاهی نا واضح است.

بچه گو
به گویندگانی که به‌جای نقش دختربچه یا پسربچه گویندگی می‌کند بچه گو می‌گویند.
معمولاً این‌گونه نقش‌ها را گویندگان خانم برعهده می‌گیرند، زیرا راحت‌تر می‌توانند صدای پسربچه و دختربچه را تقلید کنند.

تیپ گو
این اصطلاح معمولاً در مورد دوبله‌ی انیمیشن‌ها به کار می‌رود و به گویندگانی اطلاق می‌شود که با تغییر صدای اصلی خود به‌جای کارکترهای کارتونی مختلف و شخصیت‌های متفاوت، گویندگی می‌کنند.

کمدی کار
گویندگانی که طنازی خاصی در صدایشان است و زمانی‌که به‌جای نقش‌های کمدی گویندگی می‌کنند، آن نقش برای بیننده دل‌نشین‌تر و بانمک‌تر می‌شود.
درواقع تخصصشان در زمینه کمدی گویی است.

رئال گویی
گویندگانی که در نقش گویی با صدای اصلی خود تخصص دارند و کمتر در حوزه تیپ‌سازی کاراکترهای انیمیشنی فعالیت می‌کنند.

خبری گویی
برخی گویندگان در راوی فیلم بودن، تبحر دارند و می‌توانند با حفظ ریتم به زیباترین شیوه گویندگی کند.

صدای مثبت/منفی
صدای برخی گویندگان به‌خاطر نوع آوایی که به‌طور ذاتی دارد و یا به‌علت استمرار در گویندگی نقش‌هایی مشابه، حس مثبت یا منفی خاصی در مخاطب ایجاد می‌کند.
برای مثال گویندگانی که صدای مثبت دارند صدایشان بر روی نقش‌های مثبت فیلم‌ها، برای مخاطب باورپذیرتر است و برعکس صدای برخی دیگر از دوبلورها بر روی نقش‌های منفی و شرور، بهتر می‌نشیند.

دنیای صدا بسیار وسیع است و اصطلاحات بی‌شماری دارد، ما سعی کردیم شما را با تعدادی از اصطلاحات مربوط به گویندگی آشنا کنیم.
دانستن جنبه‌های مختلف گویندگی باعث می‌شود مخاطبان بهتر بتوانند متخصصان گویندگی را از غیر متخصصان تشخیص دهند و سفارش گویندگی و سفارش نریشن خود را به حرفه‌ ایی های این حوزه بسپارند.