تا به حال شده سوالی را در گوگل جستجو کنید و در قسمت بالای نتایج جستجو پاسخ را مشاهده کنید؟ فیچر اسنیپت همان متن کوتاهی است که در بالای SERP نمایش داده میشود و به پرسش کاربر بصورت مختصر و کافی پاسخ میدهد. این قابلیت توسط خود گوگل اجرا میشود و سئوکاران در آن نقشی ندارند. گوگل با توجه به محتوای سایتها، پرسش کاربر، میزان بازدید و رتبه وبسایت تصمیم میگیرد محتوای کدام سایت را به عنوان فیچر اسنیپت نمایش دهد. البته میتوانید احتمال دیده شدن وبسایت خود در Featured Snippet را افزایش دهید.
چرا فیچر اسنیپت مهم است؟
یک کادر اسنیپت باعث میشود که زندگی کاربران گوگل، توسط فراهم کردن پاسخی مختصر به جستجوی آنها، راحتتر شود. یعنی کاربر بدون اینکه بخواهد وارد سایتهای مختلفی که در صفحه نتایج گوگل هستند بشود، میتواند پاسخ خود را در همین صفحه نتایج دریافت کند.
فیچر اسنیپت برای شما به عنوان یک بازاریاب مهم هستند به این دلیل که باعث جلب توجه کاربران شده و شانس شما برای اینکه آنها از سایت شما دیدن کنند را افزایش میدهند. اینها اولین چیزهایی هستند که کاربران گوگل پس از جستجو مشاهده میکنند.
در ادامه به برخی مزایایی که فیچر اسنیپتها میتوانند برای سایت شما به همراه داشته باشند اشاره میکنیم:
در حالیکه اسنیپت به کاربران پاسخی کوتاه را ارائه میکند، اما ممکن است که کاربران به دنبال پاسخی با جزئیات بیشتر باشند. آنها به راحتی میتوانند با کلیک بر روی لینک سایت شما در فیچر اسنیپت مطلب کامل شما را مشاهده کنند.
فیچر اسنیپتها کسبوکار شما را به عنوان یکی از کسبوکارهای دارای اعتبار در موضوعی که کاربران جستجو کردهاند، نشان میدهد و باعث میشود کاربران با احتمال بیشتری شما را به عنوان یک رهبر در این زمینه بپذیرند.
-
برجستهسازی شما در بخش جستجوی صوتی دستیاران مجازی مانند الکسا، سیری، گوگل اسیستنت و ماکروسافت کورتانا، معمولا از فیچر اسنیپتها برای پاسخ به کاربرانی که با صوت اقدام به جستجو کردهاند استفاده میکنند. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت به صورت روزانه در موبایلها و کامپیوترهای خود از جستجوی صوتی استفاده میکنند.
-
تاییدی بر مفید و موثر بودن محتوا فیچر اسنیپتها به شما کمک میکنند تا محتوای خود را ارزیابی کنید. اگر گوگل محتوای وبسایت شما را به عنوان بخشی از یک Featured Snippets انتخاب میکند، این موضوع نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شوید محتوای شما برای کاربران ارزشمند است.
-
کاربرانی که قصد خرید ندارند وارد سایت شما نخواهند شد افرادی هستند که با دیدن Featured Snippets پاسخ خود را دریافت میکنند و دیگر وارد سایت شما نمیشوند. به همین دلیل در این حالت شانس بیشتری وجود دارد که کاربرانی که وارد سایت شما میشوند از شما خرید کنند. چون دنبال چیزی بیشتر از اطلاعات صرف هستند.
چطور میتوانیم برای فیچر اسنیپت بهینهسازی انجام دهیم؟
حالا باید بررسی کنیم که یک محتوا باید چطور بهینهسازی شود تا برای رفتن به جایگاه فیچر اسنیپت آماده شود. ۷ راه بهینهسازی یک محتوا برای فیچر اسنیپت عبارت است از:
-
بهینهسازی روی کلماتکلیدی طولانی و سؤالهای رایج؛
-
بهبود رتبۀ سایت برای جلب توجه گوگل؛
-
یافتن حوزههای فقیر در محتوا وتولید محتوای خوب دربارۀ آن موضوعات؛
-
قالببندی و تگبندی صحیح محتوا؛
-
یافتن کلمات کلیدی با میزان جستوجوی بالا و استفاده از آنها در محتوا؛
-
نوشتن پاسخهای کوتاه که مناسب جایگاه فیچر اسنیپت باشد؛
-
استفاده از عنوانهای سؤالی و جذاب در محتوا.
فیچر اسنیپت انواع مختلفی مثل تعریف، لیست، جدول، ویدئو و… دارد که هرکدام متناسب با سؤال مخاطب نشان داده میشود. انتخاب سایت برای فیچر اسنیپت و حتی انتخاب جملات نیز به عهدۀ گوگل بوده و صاحبان سایت فقط میتوانند با بهینهسازی محتواها به چشم گوگل بیایند.
فیچر اسنیپت برای سئو بسیار اهمیت داشته و نقش مهمی در افزایش بازدید و فروش یک سایت دارد. همین موارد باعث میشود که حساسیت رقابت در میان سایتها برای بهدستآوردن جایگاه صفر بالا برود. نکتۀ نهایی این است که فیچر اسنیپت در جستوجوهای فارسی قدرتمند نبوده و نمونههای آن در جستوجوهای انگلیسی بیشتر نشان داده میشود.