در سال های نه چندان دور که هنوز استفاده از شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام تا این حد گسترده نشده و خبری از توییتر مارکتینگ و اینستاگرام مارکتینگ نبود، بخش عمدهی بازاریابی و برندینگ کسب و کارهای اینترنتی صرفا در محیط وب سایت های پربازدید و محبوب اجرا می شد.
تبلیغات بنری ثابت و متحرک، لینک های سایدبار و بالای سایت و… بیشترین بودجهی بازاریابی دیجیتال کسب و کارها را به خود اختصاص داده بود.با گذشت زمان و استقبال مردم از شبکه های اجتماعی و افزایش ترافیک این پلتفرم ها به واسطهی تعامل و تولید محتوای افراد جامعه، کسب و کارها هم بخش قابل توجهی از بودجه و منابع بازاریابی خود را به این محیط ها اختصاص داده اند.اگر پیگیر خبرهای روز جهان و ایران باشید حتما متوجه نقش توییتر در انتشار خبرهای دست اول شده اید. همهی ما بارها شنیده ایم که منبع یک خبر داغ و جنجالی، حساب کاربری توییتر یک شخص یا سازمان شناخته شده و معروف اعلام می شود.
برخلاف فضای مدیا محوری مانند اینستاگرام، توییتر متن محور بوده و محیط ساده ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. همین سادگی باعث شده تا برای تولید و انتشار متن های کوتاه و تاثیرگذار در اولویت شخصیت ها و سازمان های بزرگ و کوچک قرار بگیرد.
بی شک استراتژی بازاریابی توییتر یا توییتر مارکتینگ متفاوت از پلتفرم های دیگر مانند اینستاگرام بوده و مخاطبین و نحوهی تعامل آنها با این شبکه کاملا مجزا از شبکه های مدیا محور است. به همین دلیل لازم است کسب و کارها و مدیران بازاریابی آنها با شیوه و استراتژی بازاریابی و آگاهی از برند در توییتر آشنایی کامل داشته باشند تا جذب مخاطب و مشتری در عالی ترین سطح ممکن انجام شود.
استراتژی بازاریابی توییتر
هدف از حضور در شبکه های اجتماعی افزایش تعامل مخاطب با سازمان و کسب و کار است. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که سبک تعامل مخاطب و علاقه مندی های او در هر پلتفرم متفاوت از سایر پلتفرم هاست. بنابراین استراتژی بازاریابی در توییتر کاملا متفاوت از شبکه های دیگر بوده و نباید محتوای یکسان را در همهی شبکه ها انتشار داد.در این قسمت به مهم ترین نکات لازم دربارهی فعالیت و بازاریابی در توییتر می پردازیم.
در توییتر مارکتینگ باید به چه مواردی توجه نشان دهیم؟
پروفایل خوب داشته باشید
تصویر پروفایل خوب داشته باشید. میتوانید از تصویر لوگوی برندتان استفاده کنید. پین توییت داشته باشید و آن را مدام بهروز کنید. میتوانید در خصوص کاری که انجام میدهید، یک توضیح مختصری بنویسید و آن را پین کنید. تا کاربر به محض ورود به وبسایتتان اولین چیزی که میبیند همین توییت باشد.از ارسال چند توییت در روز خودداری کنید. برنامه مدون داشته باشید و حسابشده فعالیت کنید. میتوانید تولید محتوا در توییتر را در تقویم محتوایی خود بگنجانید و با توجه به زمان و عنوانی که مشخص کردید اقدام به ارسال محتوا در این فضا کنیداز ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده کنید
اگر شبکههای اجتماعی که در آن فعالیت میکنید زیاد هستند، احتمالا تا به الان متوجه شدهاید که مدیریت همه آنها در کنار یکدیگر تا چه اندازه دشوار و سخت است. به همین دلیل است که استفاده از یک ابزار هوشمند، در کنار فعالیتهایتان میتواند به ساختار فعالیتهای شما نظم و سامان ببخشد. میتوانید محتوای خود را از قبل آماده و برای انتشار در داشبورد نوین هاب بارگذاری کنید. بعد تاریخ و زمانی که برای انتشار مدنظر دارید انتخاب کنید و مطمئن باشید که محتوای شما راس همان زمانی که در نظر گرفتید، پست خواهد شد.
زمانبندی و انتشار خودکار محتوا میتواند به شما در رشد کسبوکارتان کمک کند. چرا؟ چون فعالیت شما نظم پیدا خواهد کرد. با استفاده از نوین هاب میتوانید محتوای خود را برای انتشار در توییتر هم زمانبندی کنید. با توجه به این مطلب، که در خصوص توییتر مارکتینگ است، توصیه میکنیم ابزار زمانبندی و انتشار خودکار پست نوین هاب را برای بهبود فعالیت خود بررسی کنید.
در تولید محتوا خلاقیت به خرج دهید
توییتر را میتوان هم یک پلتفرم ساده در نظر گرفت و هم دشوار. از این جهت که تولید محتوا در این فضا باید هوشمندانهتر باشد. کاربران توییتر انتظار ندارند هرنوع محتوایی را در این فضا ببینند. برای فعالیت در این فضا هم باید پرسونای مخاطب خود را درنظر داشته باشید. بررسی کنید که آیا محتوایی که به اشتراک میگذارید برای مخاطب جذاب است؟ ارزشی به او اضافه میکند؟ اطلاعاتی در اختیارش قرار میدهد؟ او را سرگرم میکند؟ چه خلاقیتی پشت محتوای شما قرار دارد؟
علاوه بر اینها شما باید در استراتژی خود مواردی را درنظر داشته باشید. برای مثال:
از هشتگهای مناسب استفاده کنید.
زمان مناسبی برای انتشار محتوا درنظر بگیرید.
از میمهای جذاب توییتری استفاده کنید.
به سوالات مخاطب خود پاسخ دهید.
با مخاطب تعامل برقرار کنید.
انتشار محتوا در زمان مناسب
برای اینکه محتوای شما بازخورد بهتری دریافت کند باید آن را در زمان مناسبی منتشر کنید. منظور از زمان مناسب، ساعتی است که مخاطب در شبکههای اجتماعی حضور دارد و محتوای شما را مشاهده میکند. یکی از امکاناتی که نوین هاب در اختیار شما قرار میدهد بررسی بهترین زمان برای انتشار محتوا است. میتوانید با استفاده از این قابلیت، بهترین زمان را برای انتشار محتوا پیدا کنید و در همان ساعت اقدام به انتشار محتوا کنید.
انواع مختلف کمپینها در توییتر مارکتینگ
انواع مختلف تبلیغات توییتر بهتنهایی یا بهصورت ترکیبی برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی توییتر مارکتینگ استفاده میشود. کمپینها بر اساس هدف یک کمپین دستهبندی میشوند. بسته به نوع کمپین انتخاب شده، پرداخت انجام میشود.
کمپینهای توییت
در این روش باهدف شروع گفتگو در مورد یک برند یا شرکت، توییتهایی را منتشر میکنند. با این کمپینهای تبلیغاتی توییتر، شرکتها فقط هزینه تعامل اولیه با هر کاربر را پرداخت میکنند. برایناساس، هیچ هزینهای برای برداشتهایی از توییت تبلیغ شده که منجر به تعامل نمیشود و برای تعامل بیشتر با کاربرانی که به توییت واکنش نشان میدهند، دریافت نمیشود.
کمپینهای فالوور
برای کمپینهای فالوور، حساب توییتر شما را تبلیغ میکنند و بهازای هر دنبالکنندهای که به دست میآورند، هزینه پرداخت میکنند. هر چه یک شرکت فالوورهای بیشتری داشته باشد، برای کاربران توییتر که هنوز شرکت را دنبال نکردهاند، جالبتر میشود. از سوی دیگر، تأثیرگذاری و تعامل برای این کمپینها رایگان است.
کمپینهای آگاهیبخشی
با کمپینهای آگاهی، شرکتها توییتهایی را برای مخاطبان گسترده منتشر میکنند و برای برداشتهایی که دریافت میکنند هزینه پرداخت میکنند. کمپینهای آگاهی تنها نوع کمپین تبلیغاتی توییتر هستند که در آن قیمتگذاری تبلیغات توییتر بر اساس برداشتها است و نه تعامل. این بدان معناست که توییتها باید بهاندازه کافی قانعکننده باشند تا خوانندگان را وادار به انجام یک اقدام دلخواه کند.
کمپینهای ویدئویی
کمپینهایی که مشتریان بالقوه را به تماشای یک ویدئو تشویق میکنند، از جمله کمپینهایی هستند که بیشترین توجه را به خود جلب میکنند. شرکتها ویدیوهای خود را برای یک گروه هدف خاص تبلیغ میکنند.
این مطلب پیشنهاد می شود : سئو سایت چند زبانه | 4 نکته کلیدی که باید بدانید
کمپینهای ترافیک یا تبدیل
در این کمپینهای توییتر مارکتینگ، یک شرکت توییتهایی را برای افرادی ارسال میکند که میداند از وبسایت شرکت بازدید میکنند. برای این نوع کمپین توییتر، هزینه هر کلیک محاسبه میشود. یک کمپین تبدیل را می نوان ردیابی کرد و میزان تأثیرگذاری آن را اندازه گرفت.
کمپینهای نصب یا فعالسازی مجدد برنامه
در این کمپین دانلود و نصب یک برنامه را تبلیغ میکنند یا میخواهند به کاربرانی دسترسی پیدا کنند که قبلاً برنامه را دانلود کردهاند اما مدتی از آن استفاده نکردهاند. سپس بهازای نصب یا فعالسازی مجدد برنامه، پرداخت انجام میشود.
توصیه ما به شما برای توییتر مارکتینگ
اگر میخواهید از توییتر برای بازاریابی استفاده کنید، به دنبال راههایی برای تعامل و ارتباط با مخاطبان هدف خود باشید، از مکالمات و هشتگهای پرطرفدار استفاده کنید و حداقل یکبار در روز با محتوای مرتبط، جذاب و آموزنده توییت کنید. با توییتر مارکتینگ کسبوکار خود را به سطح بعدی ببرید. شکی نیست که برند شما میتواند با استراتژی، ابزار و تخصص دیجیتال مارکتینگ مناسب در توییتر موفق شود، خواه شما یک تجارت بزرگ، متوسط یا کوچک باشید.