همانطور که از اسم آن مشخص است، تبلیغات محتوا محور به معنای قرار دادن محتواهای در فرمتهای مختلف در مقابل چشم مخاطبین و جلب توجه آنها است. این استراتژی به مطرح شدن محتوا و برند شما کمک میکند و باعث موفقیت آن میشود. راههای زیادی برای تبلیغ محتوا وجود دارد.
بازاریابی شبکههای اجتماعی، تبلیغات پولی، سئو، اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و … . هر راهی که بتواند افراد بیشتری را متوجه محتوای شما کند، توزیع و تبلیغ محتوا نامیده میشود. تبلیغ محتوا، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا محسوب میشود و باید مدتها قبل از تولید و انتشار محتوا برای آن برنامهریزی کنید.
ازاریابی محتوا (Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید میپردازد. این محتوا و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العملها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.
مزایای تبلیغات محتوایی (content advertising)
یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات محتوا این واقعیت است که شما لازم نیست نگرانی در مورد ایجاد محتواهایی داشته باشید که به راحتی بتوان آن را پیدا کرد. در واقع جالب است بدانید که موتور های جستجوگر، سئو، کلمات کلیدی و موارد مشابه نقش مهمی در تبلیغات محتوا بازی نمی کنند و بنابراین می توانند کاملا نادیده گرفته شوند.
در عوض، به سادگی کانال توزیع را که فکر می کنید برای محتوای مناسب تر است انتخاب کرده و مقدار مناسب فضای تبلیغاتی یا زمان تبلیغات را خریداری کنید. این نه تنها کار را بسیار آسان می کند، بلکه باعث می شود که از تبلیغات و محتوا به شیوه بسیار هدفمند استفاده شود. بازاریابی محتوا، به ویژه در حوزه هایی مانند رسانه های اجتماعی مفید می باشد و به محدود کردن هزینه تبلیغات محتوا کمک می کند.
توانایی سفارشی سازی محتوای با چنین دقتی، مزیت دیگری دارد و آن هم این است که می توان از آن برای موضوعات بسیار خاص و مخاطبان محدودتری استفاده کرد که با استفاده از اقدامات بازاریابی محتوا، به مراتب بیش از حد پر هزینه و ناکارآمد خواهد بود. همچنین، تبلیغات محتوایی معمولا به خوبی پوشش داده می شود؛ این بدان معنا است که به طور کلی کانال تبلیغاتی مناسب برای هر نوع مخاطب وجود دارد. این امر باعث می شود تبلیغات محتوا بسیار مقرون به صرفه باشد.